יום ראשון, 4 בנובמבר 2012

יהודי אוכוטניצה (Ochotnica)


בכפר שבו גרים הורי, אוכוטניצה (Ochotnica) שליד נובה טארג במחוז קרקוב, רוב האנשים המובגרים שזוכרים את החיים לפני מלחמת העולם השניה, מעידים כי החיים המשותפים בכפר, של היהודים והפולנים, היו הרמונים; בכפר גרו למעלה מ-100 יהודים בין כ-3,000 פולנים.

אמי  בת השמונים סיפרה לי כי למשפחתה היו יחסים טובים מאד עם משפחה יהודית במקום, ולדוגמא סיפרה שכאשר היתה משפחתה נוסעת לסוף השבוע למקום אחר, היתה משאירה את המצרכים אצל המשפחה היהודית, למרות שזה לא היה אוכל כשר. עוד אמי סיפרה כי לא פעם נכנסה לבית השכנים היהודים בזמן שבעל הבית התפלל, והוא רק הורה ביד היכן להשאיר את המצרכים והמשיך בתפילה. בימי ראשון, בדרך לכנסיה, היא סיפרה, נהגו התושבים לערוך קניות בחנויות של היהודים שהיו פתוחות.

הכפר ארוך מאד, כ-38 ק"מ, ולפני המלחמה  נהוג היה לומר כי בכל בית שני גר יהודי.  בבעלות היהודים היו ששה בתי מרזח, כמה עשרות חנויות ושתי מנסרות, והפולנים עסקו בחקלאות. על ההשפעה של האוכלוסיה היהודית על המקום תעיד העובדה כי האיור של חותמת המקום, לפני המלחמה, היא סמל החרב של הכפר ובנוסף "מגן דוד".

ההיסטוריה של יהודי אוכוטניצה כלל אינה ידועה. אין ספר או מאמר בנושא. הדבר היחיד הקיים עדיין הוא זכרונם של אנשים, וחשוב להעלות את הזכרונות האלה על הכתב. אשתדל לעשות זאת.
אם יש אנשים בישראל שהם ילידי הכפר אולי יוכלו הם להעשיר את הזכרונות?

הערה: ב"פנקס הקהילות" בהוצאת "יד ושם" בכרך מס' 3 עמ' 367 נכתב כי מתחילת המאה ה-17 היה המקום כפר בבעלות פרטית. לפני מלחמת העולם השניה חיו בו 103 יהודים ואלה נשלחו בחודש יולי 1942 או באוגוסט לגטו בנובי טארג. ב-30 באוגוסט 1942 נשלחו אל מותם במחנה המוות בלזץ'.

Tadeusz Krolczyk
Tadeuszkrolczyk@mifgash.org.pl

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה